Monday, May 13, 2013

Trio>> Id, Ego, Superego

Assalammualaikum

Hye, pe kabo? first of all, Alhamdulillah sebab satu payyper dah lepas untuk semester ni. Maksudnya, tinggal satu paper lagi pada 22 Mei nanti. Yippi.. jauh kn jarak itu...banyak la masa kan... Apa nak buat ek? HA!!!! Awas!!! Kalian nampak apa yang berlaku disini? Ya, cubaan untuk study last minute.. Pernah cuba? sure... selamat? Of coz la.. Ha !!! perasan tak? bende tu dah semakin jadi tabiat? Yelah, aku student gak, so aku faham la fenomena ni.

Baik, soalan cikgu sekarang. Cheewahhh...cikgu tuh.... apakah kaitan di antara tajuk entry dengan muqadimah saya di atas? Hehehe... put ur hands up in the air if u know the answer before further your reading?  

Baik, kalau sesape yang pernah baca Teori Psikoanalisis, mesti dah start faham kan? Teori Psikoanalisis..ala yag  ada iceberg2 bagai tu....Errkk.. ke belum faham lagi.. 

Ok, Psikoanalisis ni adalah satu sistem psikologi yang dipelopori oleh Sigmund Freud. Nak tahu lebih lanjut, silakan meng "Google" ye.. Tapi, kat sini aku nak citer tentang Id, Ego dan Superego . Secara ringkasnya, Id ni adalah komponen personaliti tak sedar yang berfungsi sebagai stor simpanan untuk keinginan manusia dan didorong oleh tenaga libido yang memotivasikan tingkahlakunya. Ego pula adalah koponen perosnaliti yang mengandungi pe,mikiran realistik dan logik yang tersusun serta berfungsi untuk menagawal id supaya keinginannya tidak melanggar nilai dan norma ,masyarakat. Manakala Superego pulak adalah komponen personaliti yang bermoral dan berkembang daripada didikan morla dan agama. Menurut Freud ni lagi, superego berfungsi sebagai pengantar maklumat nilai moral kepada ego untuk mengawal id. Haaa.... engkau, mentang-mentang tadi exam Bimbingan dan Kaunseling kan.

Diringkaskan lagi, kiranya kita boleh ambil contoh, Id ni adalah nafsu untuk melakukan sesuatu yang tidak bermoral. Ego pulak adalah hati manakala superego adalah akal yang akan berusaha menghalang kelakuan id yang tidak bermoral. Macam hari ni tadi, superego yang ada pada aku dah kalah sebab dah tunduk dengan id yang nak tidoq. Mentang-mentang malam tadi stay up kan kunun... Sepatutnya aku ada kerja tolong orang hari ni. Huuuu.. Kesian Beth pergi kerja sorang-sorang tadi. Kesian Pak Tam, Abg Man (Botak) ngan Amy sebab kerja berempat jek rini. Banyak kot kerja.. Beth kejut tadi aku memang berada di bawah sedar and terus memberi kemenangan kepada id. Lepas tu, dah bangun, baru superego aku beroperasi. Buat aku rasa bersalah sebab biaq kawan g turun keje sorang-sorang. Then, ego aku terus suruh bangun, ngantuk memang ngantuk, tapi pergi contact beth, minta maaf kata ego.

Huhu.. itulah yang berlaku sebenarnya.. Boleh pulak aku cakap kat Beth, aku ngantuk, esok jelah aku turun ek. Beth dengan penuh diplomasinya pun mengiyekan jek permintaan aku yang sungguh pemalas tadi... MURNI!!!.. Haish.... Ok, esok InshaAllah, mesti kerja sungguh-sungguh and pergi minta maaf ngan abang bertiga tu termasuk ngan Beth sekali. Nasib bek dapat diorang yang cool ni. Kalau dapat yang hmmmm... sendiri buat cerita ye.. Ok, sekian, chiow, Assalammualaikum...



We're teacher to be but our passion is photography ^^


With Catalia staff (Atas kiri: Amy , Atas Kanan sekali: Abang Aiman a.k.a Botak, Bawah paling kanan: Dino)


Amy diganti dengan Pak Tam. Macam tua sangat nak dipanggil Pak Tam kan.Padahal tua setahun je kot dari aku. hihi...



P/S: Kami baru balik dari sambut birthday kawan and sambut birthday bebudak kelas yang lahir bulan Mei.. HAPPY BIRTHDAY AZIMAH ADNAN.. SAYANG AWAK... n Happy Advance Birthday untuk ESTEE, DIN n PiQA... ^^


0 comments:

Post a Comment